top of page
Zoeken
  • Foto van schrijverAnita van der Stap

Leer Mbo'ers netwerken

Mbo’ers met een niet-westerse achtergrond moeten vaker solliciteren voor een stageplek dan leerlingen met een westerse achtergrond. Dit is -helaas- oud nieuws. In het verleden is al veel geprobeerd om dit probleem tegen te gaan maar echte verbetering blijft uit. Minister van Engelshoven kondigt nieuwe maatregelen aan (diversiteitstraining werkgevers, bedrijfsbezoeken). Maar ik betwijfel of deze nu wél effect zullen hebben. Ondertussen kunnen mbo’ers maar beter zélf alle zeilen bijzetten om hun uitgangspositie op de arbeidsmarkt te verbeteren. Actief een netwerk opbouwen bijvoorbeeld!


Netwerken belangrijker geworden bij het vinden van een baan

Netwerken is de meest effectieve manier om aan werk te komen. Van de 1,3 miljoen Nederlanders die in 2017 van baan gewisseld zijn, heeft 23% via netwerken een baan gevonden, gevolgd door vacaturesites (13%) en uitzendbureaus (9%). Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) dat onder 15.370 personen is gehouden en representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking. Bij het zoeken van een stage zouden mbo’ers zich dus ook vaker moeten richten op hun eigen netwerk. Maar de professionele en sociale vaardigheden die dit vereist, zijn bij mbo’ers nu juist vaak onvoldoende ontwikkeld. Hierbij moeten mbo’s hun studenten nog beter begeleiden.


Aan het werk via je voetbaltrainer

Sinds 2014 ontwikkel ik met Buzzmij innovatieve programma’s voor mbo studenten die hen helpen bij hun toetreden tot de arbeidsmarkt. Eén van die programma’s richt zich op het effectief gebruiken van je netwerk met inzet van social media. In de klas krijgen studenten een korte, interactieve training over netwerken. Onder begeleiding maken ze daarna op Linkedin een professioneel profiel aan, leren hoe ze hun netwerk online (via social media) en offline kunnen gebruiken voor het opbouwen van hun carrière. Ze leren dat  je voetbaltrainer ook een werkgever of nuttige tussenpersoon kan zijn. En hoe je mensen in je omgeving in staat stelt om jou te helpen. Gedurende een half jaar worden ze online gecoacht en gemonitord bij het uitbreiden van hun netwerk. Ook helpen de leerlingen elkaar door informatie en contacten te delen. Het netwerk-programma is op verschillende ROC’s in Nederland succesvol geïmplementeerd. Mirjam Snoek, docent van het MBO College Hilversum evalueerde :

“wij zouden volgend jaar graag weer meedoen! Leerlingen vinden het leuk om op deze manier te leren. Het is lekker praktisch en ze zien snel resultaat. Een aantal van hen werd zelfs via LinkedIn benaderd door een recruiter.” 

Het programma helpt studenten niet alleen bij het vinden van een stage. Na hun afstuderen kunnen ze de opgedane skills en hun online profiel gebruiken bij het zoeken van een baan.


“Ze zitten niet op mij te wachten”

Ik hoop ondertussen dat het minister van Engelshoven lukt om werkgevers te overtuigen van de noodzaak om álle mbo-studenten een goede stageplaats te bieden. Studenten bij wie dat – onverdiend en onterecht – niet lukt, verliezen hun motivatie, zelfvertrouwen en in het ergste geval, zelfs hun opleidingsplek. Ook verliezen ze hun vertrouwen in de maatschappij. Een jongere die dit overkwam vertelde me” ik krijg het gevoel dat ze niet op mij zitten te wachten” Een verdrietig makende uitspraak die motiveert om nu echt werk te gaan maken van stageplaatsen voor alle mbo’ers.

Het lesprogramma Netwerken 2.0 is inzetbaar op alle mbo-opleidingen, onafhankelijk van sector en niveau. Voor meer informatie of inplannen kunt u contact opnemen met a.vanderstap@buzzmij.nl




7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Persoonlijke impact van collectieve activiteiten

Naar de effecten van collectieve activiteiten op de stad en samenleving is de afgelopen jaren al veel onderzoek gedaan, ook door mijzelf. Hierdoor is de waarde die collectieve initiatieven (of Common

bottom of page